خانه / مشاوره مالیاتی هزاره نوين / مشاوره مالیات کسب و کارهای اینترنتی

مشاوره مالیات کسب و کارهای اینترنتی

مالیات فروشگاه و کسب و کارهای اینترنتی

در سال های اخیر یکسری کسب و کارها درشبکه های مجازی و اینترنتی ایجاد شده است .که سوالات متعددی در مورد مالیات این گونه  کسب و کارها بهمراه خود داشته. ودر خصوص پرداخت مالیات، مورد توجه  اشخاص (حقیقی- حقوقی) و سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

بر اساس قوانین مالیاتی، هر شخص حقیقی و حقوقی می بایست به اندازه درآمدی که کسب می کند،، مالیات پرداخت نماید، که صاحبان فروشگاه های اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند.

مالکان کسب و کارهای اینترنتی (افراد حقیقی) نیز مانند دیگر فعالان حوزه اقتصاد مشمول مقررات مالیاتی می باشند و جدا از این که در چه محلی به فعالیت می پردازند، باید  تکالیف وظایف مالیاتی خویش را انجام دهند تا براساس مقررات مربوطه جریمه نشوند.

تشکیل پرونده مالیاتی مشاغل مجازی چگونه است؟

مالکان کسب و کارهای اینترنتی جهت تشکیل پرونده مالیاتی( حقیقی و حقوقی )، موظفند طی ۴ ماه پس از شروع فعالیت،بعد از ثبت نام در سامانه اینماد (سامانه کسب و کارهای مجازی و اینترنتی)،  نسبت به تشکیل پرونده و اعلام مراتب (به صورت کتبی) به نزدیک ترین شعبه سازمان امور مالیاتی به محل خود اقدام نمایند.

صورت حساب مربوط به فروش خدمات و کالاها در فضای مجازی:

طبق قانون تمامی افراد حقیقی وحقوقی و مالکان مکلف به ثبت نام در سیستم مالیاتی هستند.

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم نیز وظیفه دارند جهت انجام معامله، صورت حساب صادر، صورت حساب ها را ثبت نمایند.

انواع فاکتورهای فروش از نظر سازمان امور مالیاتی کدامند؟

طبق قانون مالیات های مستقیم ۳ مدل فاکتور فروش وجود دارد:

  1. صورت حساب نوع یک: به روش دستی شماره سریال ماشینی یا چاپی با ثبت تاریخ، صادر شده و اطلاعات هویتی مانند، نام و نام خانوادگی یا نام فرد حقوقی، کد اقتصادی، آدرس دقیق، کد پستی فرد فروشنده و خریدار، اطلاعات کالا و خدمات ارائه شده و مبلغ و میزان آن نیز ثبت شود.که فرمت این مدل در اینترنت از طرف سازمان امور مالیاتی موجود می باشد .
  2. صورت حساب نوع دو: زمانی صادر می شود که از سامانه صندوق مکانیزه فروش استفاده شود و می بایست دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و اطلاعات هویتی، مانند نام و نام خانوادگی و یا نام شخص حقوقی، کد اقتصادی، آدرس دقیق، کد پستی فرد فروشنده و مشخصات خدمات و کالا های فروخته شده به همراه میزان و مبلغ آن باشد.که مجدد نمونه آن در اینترنت از طرف سازمان امور مالیاتی موجود می باشد.
  3. صورت حساب نوع سوم: که در این روش فروشنده در سامانه صورت معاملات فصلی فاکتور فروش را صادر و خریدار در همین سامانه با کد کاربری خود فاکتور فروش مذکور را بعنوان خریدار  تایید یا رد می نماید، که در این روش همه کارها بصورت الکترونیکی انجام می شود.

صورت معاملات فصلی مربوط به سایت ها و مشاغل مجازی چگونه ثبت می شود؟

مالکان کسب و کارهای اینترنتی نیز مثل تمامی افراد که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند موظف اند فهرست معاملات خویش را بر طبق اقلام اطلاعاتی درخواست شده در سامانه مربوط به عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی تهیه و درپایان هر فصل  وحداکثر تا یک ماه و نیم بعد از هر فصل بصورت الکترونیکی به سامانه معاملات ارسال نمایند.

چگونگی تنظیم و فرستادن اظهارنامه عملکرد مالیاتی سایت ها و کسب و کارهای مجازی:

طبق قانون تمامی مالکان کسب و کارها ( حقیقی – حقوقی) وظیفه دارند اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان تعیین شده به اداره امور مالیاتی تحویل دهند (افراد حقیقی تا آخر خرداد ماه سال بعد-  افراد حقوقی ۴ ماه پس از پایان سال مالی).

اظهارنامه مالیاتی : که شامل اطلاعات هویتی شامل ترازنامه و صورت حساب های مربوط به سود و زیان بر اساس نمونه ای می باشد که به واسطه ی سازمان امور مالیاتی تهیه می شود.در صورتی که مالکان مشاغل از گروه اول یا اشخاص حقوقی باشند می بایست دفاتر قانونی اخذ نموده و همراه با اظهارنامه عملکرد و اظهارنامه ارزش افزوده و گزارش فصلی همه را انجام دهند.

و مالکان مشاغل گروه دو و سه افراد حقیقی می بایست اظهارنامه مالیاتی خویش را بر اساس  اظهارنامه نمونه تهیه شده سازمان امور مالیاتی، تنظیم کنند و تحویل دهند. این اظهارنامه ها باید از طریق مراجعه به سامانه الکترونیکی مالی، تحویل داده شوند.

مالیات حقوق کارکنان مشاغل اینترنتی و مجازی:

مودیان مشاغل مجازی و اینترنتی همانند مشاغل دیگر، موظف اند فهرستی از حقوق کارکنان خویش را آماده و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند این فهرست را باید به واسطه ی لینک “فهرست مالیات حقوق الکترونیکی” ارسال و مالیات متعلقه را پرداخت کنند.

تکالیف قانونی مالیاتی مشاغل اینترنتی چیست؟

در این اطلاعیه گفته شده، مودیان مالیاتی موظف هستند، دفاترقانونی ،یا دفاتر صورت هزینه و درآمدهای ماهیانه، خلاصه ای از درآمد سالیانه و اسنادی را که مورد نیاز است به صورت کتبی به ماموران مالیاتی مربوطه ارائه نمایند تا به آنها رسیدگی شود.

  •  تشکیل پرونده مالیات عملکرد.
  • تحویل اظهارنامه مالیاتی عملکرد در زمان معین شده و پرداخت مالیات مربوطه.
  • ثبت نام به صورت الکترونیکی و اخذ کد اقتصادی در سامانه اداره امور مالیاتی
  • مالیات ارزش افزوده دهند.
  • بر طبق فراخوان های هفت گانه، درسیستم مالیات بر ارزش افزوده، اقدام به ثبت نام کنند.و اخذ گواهی ثبت نام ارزش افزوده.
  • اقدام به صادر نمودن صورت حساب، گرفتن مالیات و عوارض ارزش افزوده مربوط به کالاهای مشمول این نوع مالیات کنند.
  • تهیه فهرستی ازمعاملات فصلی و ارائه آن.
  • تهیه فهرستی از حقوق کارکنان و ارائه آن و پرداختن مالیات متعلقه.
  •  
  • دفاتر و مدارک خویشرا تا مدت زمان ۱۰ سال نگهداری کنند.
  • طی مدت ۱۵ روز بعد از پایان هر دوره مالیاتی اظهارنامه مربوطه را تحویل و مالیات وعوارض ارزش افزوده  را پرداخت کنند.

مجازات عدم انجام وظایف تکالیف مالیاتی فروشگاه های مجازی کدامند؟

اگر مالکان کسب و کارهای اینترنتی و دیگر مودیان مالیاتی از انجام وظایف مالیاتی خود سرباز زنند باعث می شود از معافیت مالیاتی برخوردار نشوند و برخی جرایم مالیاتی به عملکردشان تعلق گیرد.

جهت برخورداری از کلیه خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09124924277 تماس بگیرید.

    جهت مشاوره و انجام دفاع مالياتی با ما در ارتباط باشید:

    گروه مالياتی هزاره نوين
    راه های ارتباطی :
    تلفن تماس : 46017543
    شماره موبایل : 09124924277
    آدرس کانال : newtax@
    آدرس سایت : www.newtax.ir
    پست الکترونیکی : newtax@gmail.com


    در صورتی که سوالی در زمینه ماليات دارید می توانید به صورت رایگان در newtax.ir مطرح نمایید تا به آنها پاسخ دهيم

    همچنین ببینید

    مشاوره مالیاتی جهت نوشتن لایحه مناسب

    مشاوره جهت نوشتن لایحه مناسب پرونده بصورت موردی: در این روش کارفرما با مراجعه به …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button